Skema Topikal Tingkatan 4


BAB 1 : PENGENALAN REKA CIPTA

1. Reka Cipta – Penghasilan sesuatu yang baharu bagi memenuhi keperluan dan kehendak 
   Inventif – Keupayaan atau kecenderungan mencipta sesuatu yang baharu dan berdaya   
                   cipta
   Inovasi – Sesuatu yang baru diperkenalkan seperti kaedah atau produk baharu
   Kreativiti – Kemampuan atau kebolehan mencipta atau berdaya kreatif

2. i.  Zaman Pra Revolusi
    ii. Zaman Revolusi industri
    iii.Zaman Revolusi industri kedua

3. Benjamin Franklin
    Enjin Stim
    George Stephenson
    Lokomotif enjin stim
    Charles Goodyear
    Karl Benz
    Kapal Terbang
    Mesin tenun Jacquard
    Alexander Graham Bell
    Kereta berenjin petrol roda 4

4. Zulkifli Hj Harun
    Steve Jobs
    Robest yong
    James Dyson

5.


Bab 2 : Asas Reka Bentuk Dalam Reka Cipta

1. Kesatuan / Imbangan / Penekanan / Pergerakan / Corak Kontra / Rentak / Corak

2. Kesatuan 

    Penekanan
    Imbangan
    Corak Kontra

3. Corak Kontra / Kesatuan / corak


4. Garisan/Rupa/Bentuk/Jalinan/Ruang /Warna /Nilai


5. Garisan bergerigi /Beralun/Lingkaran/ Bersilang/ Berpusar /Selari




 Bab 3 : Faktor Pemilihan Reka Bentuk  

1.-Membantu dalam mendapatkan reka bentuk yang memenuhi keperluan dan kehendak 
    pengguna
   -Memilih idea yang terbaik dalam reka bentuk produk

2.Fungsi / Rupa Bentuk / Bahan/Teknik Pembuatan/Ergonomik/Kos/Nilai Estetik/Mesra 
   Pengguna/Keselamatan/Nilai Komersial/Kemasan/Kelestarian

3. Fungsi/Rupa Bentuk/Bahan/Ergonomik / Nilai Estetik/Mesra Pengguna/Keselamatan 
    /Nilai Komersial

4.Fungsi/Rupa Bentuk/Bahan/Ergonomik / Nilai Estetik/Mesra Pengguna/Keselamatan 
    /Nilai Komersial

5. Bahan - Tidak boleh dibuat perbandingan kerana kedua-dua produk menggunakan   
                  bahan yang sama ( Pelajar pilih jawapan tidak diterima )

    Fungsi - Troli B boleh memuatkan muatan sebanyak 350g berbanding troli A hanya  
                  boleh  memuatkan 300g sahaja.Ini membolehkan lebih banyak barang dibawa  
                  menggunakan troli B

    Ergonomik - Berat troli A adalah 7kg berbanding berat troli B 10kg.Troli A lebih mudah 
                        dan selesa untuk.Ini akan mengurangkan risiko sakit pinggang pengguna 
                        semasa menolak

Mesra Pengguna - Berat troli A adalah 7kg berbanding berat troli B 10kg.Troli A lebih 
                               mudah untuk dikendalikan dan ringan.Troli A dapat ditolak dengan 
                               mudah dan lebih laju

Nilai Komersial - Troli B mempunyai warna biru krom dan hitam krom berbanding troli A 
                            mempunyai warna biru putih dan hijau putih. Warna troli B dapat 
                            mengelakkan kekotoran dilihat kerana kombinasi warna yang lebih gelap

Pemilihan troli A atau B


 Bab 4 : Pengenalpastian Masalah

1. Soal selidik / Temu Bual / Pemerhatian / Pengalaman Sendiri atau Orang lain / Rujukan 
    Media cetak atau elektronik

2 Soal Selidik
   Langkah perlaksanaan
   1.Menyediakan borang soal selidik
   2.Menentukan sampel dan bilangan
   3.Mengedarkan dan mengumpul borang soal selidik
   4.Menganalisis maklum balas responden
   5.Merumuskan hasil dapatan

3. Pemerhatian
    Langkah perlaksanaan
    1. Mengenalpasti lokasi,tempat dan masa
    2. Mencatat maklumat berkaitan dengan mengambil gambar atau video
    3. Membuat rumusan hasil dapatan

4. Temu Bual
    Langkah perlaksanaan
    1. Mengenalpasti responden
    2. Membuat temujanji dengan menetapkan tarikh,masa dan tempat
    3. menyediakan soalan yang akan ditanya
    4. Merekod butir temu bual secara bertulis, rakaman atau video

5. Penyataan masalah mesti mengandungi butiran berikut 
    ( individu , Situasi , Kata Kunci masalah , Kesan dan akibat )
    contoh
    Pn Salmah meupakan seorang suri rumah.Beliau akan membersihkan lantai rumahnya 
    setiap minggu bagi memastikan kebersihan lantai tersebut.Setiap kali membersihkan 
    lantai beliau akan menghadapi masalah lantai dibasahi air kerana kain yang digunakan 
    untuk membersih.Ini menyebabkan beliau sering tergelincir dan jatuh semasa proses 
    pembersihan.


 Bab 5 : Penyelidikan Dan Kajian

1. Langkah-langkah kajian produk
    a. mengenal pasti bahan rujukan atau produk sedia ada
    b. Menganalisis kekuatan dan kelemahan fungsi dan rupa bentuk bahan rujukan atau 
        produk sedia ada
   c. mempersembahkan hasil analisis dalambentuk jadual

2. Produk sedia ada - Barang yang digunakan untuk kegunaan pengeluaran.Produk sedia 
                                   ada mempunyai fungsi yang sama

Bahan rujukan - produk sedia ada tetapi tidak menjalankan fungsi yang sama.Bahan 
                          rujukan boleh juga merujuk kepada alam semula jadi

3. i. Gambar dan nama produk
   ii. Fungsi Operasinya
   iii. Kekuatan dan kelemahan
   iv. Sumber maklumat diperolehi

4.  Kekuatan dan kelemahan - Fungsi dan rupa bentuk/kaedah /prinsip /teori
     Kaedah penggunaan - Menerangkan cara produk berfungsi
     Cadangan Penambahbaikan - Penambahbaikan pelbagai faktor seperti 
                                                     fungsi/bahan/komponen /saiz/warna/aksesori dan reka 
                                                     bentuk

Bab 6: Penjanaan idea

1.Pemikiran logikal/pemikiran kreatif/pemikiran lateral/pemikiran 
   analitikal/pemikirankritikal/pemikiran intuitif

2. Analitikal
    Logikal
    Intuitif
    Lateral
    Kreatif

3.Peribadi stabil/Berani mencabar amalan biasa/tidak terikat dengan konvensional/bersifat 
   terbuka/radikal/tidak putus asa/inovatif

4.

5. Sumbangsaran/perbincangan/kritikan

6. Sumbang saran
    1.Mempercayai antara satu sama lain
    2.Tidak mengadili idea
    3.Memahami topik dibincangkan
    4.Mengikut had masa
    5.Berfikir secara terbuka

7 Perbincangan
   1.Tetapkan topik
   2.Beri idea menjurus penyelesaian
   3.Bincang dan bahaskan setiap idea
   4.Idea mesti mempunyai data
   5.Pilihan idea adalah pilihan kumpulan

  Kritikan
  1.Melantik pengerusi
  2.Membentangkan idea 
  3.Melkukan kritikan
  4. Mengambil tindakan penambahbaikan

8.1.Menyatakan rasional
   2.mentaksir maklumat
   3.Mempertimbangkan cadangan
  4.Membahaskan isu
  5.Membuat pilihan 
  6.Alasan menerima atau menolak

9.i. Grafik yang menarik
  ii.Berinformasi
  iii.Warna yang sesuai
  iv.Tajuk atau jenama sesuai
  v.susun atur lukisan yang baik

Bab 7: Model Olokan

1. Model olokan - model yang tidak berasaskan skala atau model separa siap yang dibina 
                             tidak menggunakan bahan sebenar

2.


3.


4.




5. Foam/Mounting board/Kayu jelutong/Kayu Balsa/Kadbod/Plaster Of Paris

6. Langkah penghasilan Model olokan
   i.Kenal pasti bentuk objek
  ii.Pilih bahan yang sesuai
  iii.Tetapkan saiz
  iv.Potong bahan mengikut saiz dan mula membentuk
  v. Kenal pasti penyambungan terbaik 
 vi.Buat kemasan yang terbaik

7.Kesesuaian bahan /keselamatan/penggunaan/keseimbangan reka bentuk/struktur reka 
   bentuk


Bab 8: Lukisan Kerja

1. 1. Menerangkan bentuk objek dengan jelas dan tepat melalui arah pandangan hadapan 
        sisi dan atas.
    2. Memberi informasi berkenaan ukuran lebar dan tinggi, atau panjang dan tinggi sesuatu
        objek.

2.  Pandangan atas atau Pelan / Pandangan hadapan / Pandangan sisi

3.Lukisan unjuran ortografik sudut pertama / Lukisan unjuran ortografik sudut ketiga

4.  Lukisan unjuran ortografik sudut pertama / Lukisan unjuran ortografik sudut ketiga
5. i. Ekaarah / Terjajar

6.   i. Menghasilkan pandangan objek agar lebih jelas dalam bentuk lukisan tiga dimensi.
     ii. Membantu memahami rupa bentuk sesuatu objek dengan lebih mudah serta 
         memberikan maklumat lebar, tinggi dan kedalaman.
    iii. Memperlihatkan tiga pandangan iaitu pandangan atas, pandangan hadapan dan 
        pandangan sisi apabila dilihat pada satu pandangan.

7.  mempunyai paksi isometrik 30 / sudut dalam antara paksi 120 / Lukisan 3 dimensi

8.  i. Menunjukkan kedudukan susun atur dan hubung kait komponen
        dalam reka bentuk.
    ii. Memberikan informasi tentang kaedah mencantum sesuatu objek
        yang mempunyai lebih dari satu komponen.
    iii.Memberikan informasi tentang membuka komponen sesuatu objek.
    iv.Memudahkan proses pembuatan dan penyelenggaraan.

9.    i.Setiap komponen dilabelkan dengan nombor yang merujuk kepada
        senarai bahan.
     ii. Komponen dilukis dalam bentuk isometri.
     iii.Lukisan keratan disertakan bagi menerangkan bahagian lukisan
         yang sukar difahami.


















No comments:

Post a Comment